tisdag 22 december 2009

Analog kompaktkamera









Under ett garderobsrens i november hittade jag min gamla analoga kompaktkamera av märket Cosina CX1. Samma kamera som Lomo gjort en kopia av, som i vissa fotografkretsar har ansetts lite på. Alltnog....vi hade förvånande nog en gammal oexponerad filmrulle i kylen. Fråga mig inte hur gammal...men i med filmen, ner till Clas Ohlsson för nya batterier sen var jag igång. Bilderna är tagna på mina lunchraster under november och december. Minst sagt konstig känsla att inte få se hur det blir på en gång...och (förhållandevis) dyrt blir det ju också. Men det blev en liten sporre att skärpa sig under själva fotandet. Med digitalkameror kan man ju bränna av ett antal bilder bara för att prova inställningarna...gick ju liksom inte nu. Har du en gammal filmkamera hemma, så prova. Crimson, som jag använt för framkallning lägger även upp bilderna på sin webb under några veckor, så det är bara att ladda ner och lägga upp. Och till alla som läst ända hit får jag också passa på att önska en riktigt god jul.

3 kommentarer:

Annelie Johnsson sa...

Har också en gammal analog kamera liggandes, kanske skulle damma av den lite... En riktigt God Jul till dig oxå, ha det gott!!

/A

Photos by Storm sa...

Va kul och vilka bra bilder det blev. Gillar särskilt den 4:de. Kul att se lite stadsbilder från Uppsala. Jag har en gammal analog systemkamera som hter Chinon, kanske ska testa den igen. Vi fotade diabilder när barnen var små och ibland tar vi fram den gamla diaprojektorn (som funkar fortfarande). Man blir faktiskt förvånad över kvaliten i bilderna. Nu villa jag passa på att önska er en riktigt God Jul/Lis

Karin Wijk sa...

God fortsättning!
Riktigt bra bilder du fått till. Tycker om färgerna och kontrasten i bilderna. Vi hörs och syns väl till nyår. Det ska bli himlans kul! / Karin