tisdag 26 maj 2009

Blåmes på väg


AV 6,3, TV 1/640, Expcomp -0,3, ISO 800
Vi fick en timmes barnvakt igårkväll. Vad gör man då? Fotar naturligvis. Så medan hustrun låg på alla fyra och fotade blommor med eller utan småkryp, försökte jag fota fåglar. I stadsmiljö är ju fåglarna så tama att man kommer riktigt nära. Lika lätt är det inte i skogen. Denna gamla björk huserade åtminstone två fåglefamiljer. Ja tog span på den exotiska blåmesen som flög i och ur boet. Men attans vad snabb hon var. Men...denna "misslyckade" bild blev ändå rätt ok.

4 kommentarer:

Karin Wijk sa...

Blåmes i all ära, men trädet tycker jag var rätt "tungt" också. / God natt!

Photos by Storm sa...

Vilket vackert gammalt träd. Förstår att det var ett bra boställe för fåglarna. Din bild visar dels hur liten en blåmes är och dels dess snabbhet.

Visst är det svårt att fota fåglar. Jag blir alldeles till mig över rovfåglar av olika slag som vi stöter på när vi är på Öland. En gång hade jag gott om tid att fota en havsörn som svävade fram och tillbaka men bilderna blev bara skräp. Se länken: http://photobystorm.blogspot.com/2008/12/vilken-upplevelse.html
Ha det bra/Lis

Jonas sa...

Halloj!

Tack för titten... Jag kan hålla med dig om vinjetteringen på "Hampe" bilden, den blev lite grov... Men man lär väl så länge man lever...
Kul att ni delar intresse ni två. Jag kommer att titta tillbaka om jag får! =)

RANA sa...

Mmm, den där MISSLYCKADE bilden var jättefin. :-)

Så skoj det ska bli imorgon!!!! I trädgården finns det fåglar åt dig och småkryp åt fru Karin. En galen fasan huserar i grannskapet; kanske kan du knäppa den? Får jag be om en tjänst. Om Rolle Rådjur kommer på besök imorgon så knäpp honom inte med KAMERAN, if you know what I mean.

Kram!
Rana